Aki lemarad, az kimarad? Hogy is van ez?

A negyedik ipari forradalmat éljük (Industry 4.0), mely életünk minden területére kihat. A World Economic Forumon (2016) megjelent cikk szerint a 10 legfontosabb elvárt képesség változása:

Az összehasonlításból jól látható, hogy egyes képességek, készségek egyre fontosabbak lesznek, míg mások trónfosztottá válnak és vannak olyanok pl. az érzelmi intelligencia és a gondolkodás rugalmassága, melyek új elvárásokként szerepelnek a listán.
Daniel Goleman 2007-ben arról beszélt, hogy az IQ csak kis mértékben felel a sikerért. Érzelmi intelligencia vizsgálatai alapján megállapította, hogy a befutott, elismert, sikeres vezetőknek nagyon magas az érzelmi intelligencia hányadosa (EQ). Azt mondta, hogy a siker nagyobb részben függ az érzelmi intelligencia nagyságától, mint bármi más dologtól. A magas érzelmi intelligenciával rendelkező ember képes a saját és mások érzelmeinek azonosítására, értékelésére és kezelésére, vagyis felfogja az érzelmeit, tudja kontrollálni és pozitív irányba befolyásolni (Goleman, 1995).
Paul G. Stoltz (1997) mentális állóképességnek nevezte azt a képességet, aminek a segítségével az ember felül tud emelkedni a nehézségeken, akadályokon úgy, hogy a kihívást reálisan megközelítve nem lefagy, hanem a célra fókuszálva (és nem a részletekben elveszve) töretlenül halad előre. A magas mentális állóképesség hányadossal (AQ) rendelkező embereknek jobb a teljesítményük, a kockázatvállalási hajlandóságuk, a változási képességük, a kitartásuk, magasabb a stressz-küszöbük és az energia szintjük, képesek reálisan átgondolni a helyzetet és stratégiát váltani, ha kell, hogy a kitűzött céljukat elérjék.
Hogy érintenek ezek a dolgok bennünket?
Az elkövetkező néhány évben a munkaerőpiac jelentős változáson fog átmenni, az újabban Magyarországra települő vállalatok egyre nagyobb kihívások elé állítják a munkavállalókat. Az automatizálás, a digitalizáció nélkülözhetővé tesznek munkaköröket és újabbakat teremtenek, melyeknél egyre fontosabbá válnak a 2020-as listán szereplő képességek, mint a kreativitás, az érzelmi intelligencia, a rugalmas és kritikus gondolkodás, miközben sok cég munkavállalóinál még a 2015-ös elvárt képességek sem figyelhetők meg, mint a minőségellenőrzés, az aktív figyelem és a komplex problémamegoldás, ami azóta is a legfontosabb elvárt képesség. Ezt a lemaradást azonban még nem késő behozni: a piacon rengeteg képző cég kínálja jobbnál jobb képzéseit, tréningeket, coachingot, mert ezek a képességek, készségek fejleszthetők.
Sokan gondolják úgy, hogy ez csak a multikra igaz. Hiszen, ha egyre több cég jön, egyre több lesz a megrendelés. Nehogy azt higgyük! Ha a multik egyre jobban akarnak teljesíteni, jobb és több terméket előállítani, nulla hibával dolgozni, automatizálni, képzett embereket alkalmazni, az a kis- és középvállalatokra is nagy nyomást helyez, mert ők azok, akik „kiszolgálják” a nagy vállalatokat, így ezeket az elvárásokat nekik ugyanúgy teljesíteniük kell, mint a megrendelőiknek.
Ha az ember versenyképes akar maradni a munkaerőpiacon, kiegyensúlyozott a magánéletében, akkor állandó fejlődésre, megújulásra van szüksége. Minden területen, legyen az munka, tanulmányok, magánélet, társas kapcsolatok nélkülözhetetlen, hogy az egyre növekvő elvárásoknak, a nagyobb produktivitás igényének megfelelve, egyre jobban teljesítsen az ember, újabb és újabb képességeket bontakoztasson ki és fejlesszen tovább, mert ezek nélkül lemarad és ha nem tesz ellene, előbb-utóbb kimarad a munkaerőpiacról, az iskolából, a kapcsolatokból, az életéből.

Hivatkozások:
Daniel Goleman (1995): Érzelmi intelligencia
Alex Gray (2016): The 10 skills you need to thrive in the Fourth Industrial Revolution
Paul G. Stoltz (1997): Adversity Quotient

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük